Det härliga inlägget om julefrid och juletid | FitnessFrenzy

FitnessFrenzy

Annons

Det härliga inlägget om julefrid och juletid

IMG_20141120_140800Jag vill iaf fortsätta se ut såhär efter jul!

Julen. Den för med sig så mycket. Att få tända adventsljusstakarna, pynta hemmet med små tomtar och stjärnor, äta mannagrynsgröt och dricka choklad, pynta en julgran och slå in julklappar, äta polkagrisar, avnjuta julbord, juleskum och knäck. Att bara få vara hemma och känna hur julen och julafton kommer närmre och närmre.

Men samtidigt så farhågar många julen. Med all julgodis och dessa enorma julbufféer. Hur klarar man sig över jul utan att eskalera i vikt och utan att tappa träningsdagarna?

Träna inte de dagar ni dricker alkohol. Alkohol är muskelnedbrytande i stora mängder. Blir du riktigt berusad kommer det att tära på din muskelmassa och det kommer sänka biologiska mäns testosteron. Rimliga mängder som t.ex två glad rött eller två stor stark når du inte såpass höga nivåer så att du får en negativ effekt. Det är tom. bevisat att rödvinskonsumenter med måttliga intag har mindre fett på kroppen än andra, genom att de t.ex får belöningsämnen i hjärnan och då skippar godis, glass och kakor som ger samma effekt. Eftersom hälften av alla kalorier i alkohol avgår som värme när de omsätts i levern är alkoholen inte särskilt fettbildande, men det som däremot är det är sockret i alkoläsk och drinkar, samt kolhydraterna i ölen. Andra problem med alkohol är att det förvanskar sömnrutiner och försvårar utsöndring av tillväxthormon under natten, vilket är viktigt för starkt immunförsvar såhär i vintertid, bygga muskler och bränna fett. Ta ett glas eller två tidigare på dygnet, ungefär runt 18.00 om du lägger dig 22.00.

En del kryddor som används mycket till jul har positiva effekter. Ingefära sänker risken för cancer, förbättrar minnet och höjer testosteronet upp till 17%, vilket förhindrar viktökning. Detta sker samtidigt som när matsmältningen påverkas positivt av kryddans termogena effekter och förbättrar förbränningen. Kanelen, som använts i en stor mängd under julen ar en förmåga att ge en stabilare blodsockerbalans genom att hämma matsmältningsenzymer och förbättra glukosmetabolismen. Stabilt blodsocker och sänkta insulinnivåer i blodet dämpar även hunger.

Köttet på julbordet är en bra näringskälla. Proteinet hjälper dig att balansera ditt blodsocker och innehåller L-tyrosin, en aminosyra som är viktig för syntesen av hjärnneurotransmittorer. L-tyrosin finns i råvaror som kött, fågel, fisk och tofu, och det är ett förstadie till många av de kemikalier, t.ex dopamin, som är viktiga för att din hjärna ska kunna hålla humöret och energin i balans. I proteinet finns även L-tryptofan som behövs för att bilda serotonin som stabiliserar humöret, förbättrar sömnen och din mentala balans. Att äta proteinrik mat som fisk, kyckling och nötkött gör även att du får i dig aminosyran glutamin, som behövs för att bilda gammaaminosmörsyra som stabiliserar nervcellerna och har en lugnande effekt som liknar den hos antidepressiva läkemedel. Kroppsbyggare bör fokusera på animaliska källor för mättat fett. Sen gäller det gamla ordspråket ”Du är vad du äter”. Det är en enorm skillnad på ekologiskt kött från gräsbetande boskap och konventionella variationer. 

Choklad. Rikt på flavonoider som bidrar till spridning av antioxidanter och reducerar inflammationer. Har även en positiv inverkar på kortisol och insulin som påverkar bukfettet. Ät mörk choklad med minst 60% kakao, helst utan soja, palm-olja, jäst eller andra tillsatta kemiska ämnen. Ersätt annars allt godis med frukt och nötter som t.ex mandariner, mandlar och valnötter. Dadlar funkar också i små mängder då de oftast är väldigt sötade. 

Om vi kommer till själva träningen så är det lätt att tappa motivationen eftersom det finns en massa annat att göra under julledigheten. Mina tips för att du ska orka ha motivationen uppe är;

*Lyssna på riktigt bra musik – Ingenting slår känslan när man kör latsdrag och lyssnar på tung hiphop samtidigt!

* Träna med dina kompisar – Ha som en rutin att ha ungefär 3 träningsdejter i veckan.

*Få hjälp av en PT – Kan alltid vara bra för att känna att man har koll på läget .

*Träna när du är arg – Du lär ta ut dig maximalt! ;)

* Titta i media och hitta personer som motiverar dig – Mina tips är t.ex Peter Blaha, Ako Rahim och Fitnessjulia!

* Ta bort energitjuvar – Folk som tar bort din motivation kan du deleta!

*Börja älska känslan av att träna!

Försök även att få det gjort så att du är ledig resten av dagen. Morgonträning är riktigt bra för de som har svårt att ta sig till gymmet. Men då måste du se till att sova ordentligt, inte ligga och dra dig när väckarklockan väl ringer, duscha kallt, ta en kopp kaffe och dra dig till gymmet och värma upp inför ditt pass!

Detta är mina tips för en bra och hälsosam jul! Må gott ät gott och träna gott!

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats